Heart

Praktiken idag gick rätt bra måste jag säga! Kommer antagligen lära mig sjukt mycket och jag ser fram emot denna period. Det enda jag fortfarande gruvar mig för är blodproverna som jag måste börja ta snart men det är väl bara att ta tjuren vid hornen så går det säkert bra! :)

Idag har jag hur som helst fått se en hel del häftiga saker:



Ekokardigrafi; ultraljudsbaserad metod som undersöker hjärtat.Detta ger en omedelbar avbildning av hjärtat i olika vyer.
Man kan visualisera blodflöde, rörelser och hastigheter.
(Bland det häftigaste jag sett!)



EKG: diagram som visar hur hjärtmuskeln arbetar.
(Detta tror jag att jag kommer få göra mååånga gånger under min praktik!)



Elkonvertering: Planerad elkonvertering innebär att man under narkos påverkar hjärtat med elektrisk energi för att ändra hjärtats rytm. Behandlingen tar cirka fem till tio minuter.
(detta ser inte alls så dramatiskt ut som det kan se ut på film, gick väldigt fort och lugnt till förutom att hela kroppen hoppade till ordentligt.)


Nu ska jag slå mig ner i soffan o kolla på Navy, sen gissar jag på att de kanske blir sängen!

Gonatt! :)


.

Lämna gärna ett ord eller två..
Postat av: Denise

Blodprover gruvade jag mig också för under utbildningen. Men när jag väl hade börjat upptäckte jag att det var ungefär det roligaste av hela alltet :)

2009-04-21 @ 20:35:38
URL: http://dandersson.blogg.se/
Postat av: mli

Ja inte fan hade du fått tage nå prov på mej iaf ;D



Elkonvertering har svärfar gjort..



Jag sa ju att du skulle digga praktiken iaf ;)

2009-04-23 @ 08:38:53
URL: http://mlish.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0