berätta eller inte?

Hade lite funderingar över telefon med min kära vän Carolin idag..

Det handlade om huruvida man ska berätta i ett förhållande om man skulle vara otrogen.
Min alldeles personliga åsikt i detta är att om nu min Jacke skulle va med nån annan på något sätt i något skede så skulle jag inte vilja ta del av den vetskapen. Jag skulle hellre gå runt ovetandes och hoppas på att han gör slut med mig av okänd orsak. Detta pga att jag inte tror jag skulle kunna bara glömma o gå vidare, och då har det ingen betydelse om man fortsätter är tillsammans eller inte. Jag skulle antagligen inte släppa det, skulle ta med det en lång tid framöver i min vardag.
Och skulle han berätta ändå så skulle jag kanske försöka förlåta beroende på hur omständigheterna är och i vilket skede och på vilket sätt detta "förhållande-brott" har utspelat sig. Men jag vet av egen erfarenhet att det inte skulle vara möjligt att bara förlåta och gå vidare och fortsätta bygga på ett förhållande. Förhållandet skulle antagligen för mig då kännas ganska dödsdömt eftersom detta då alltid på något sätt ligger emellan.
Detta är ju förstås bara min personliga syn på saken och det finns säkerligen många som inte skulle hålla med mig alls i mina åsikter.

Men samtidigt.. Skulle man kanke ändå vilja veta? Man pratar ju så ofta om ärlighet i stor utsträckning.. gäller ärligheten även detta ämne? Hur pass mycket ärlighet klarar man av?
Förstås så är väl detta en person fråga.. huruvida man tar detta ämne allvarligt eller inte och vad man är i för sorts förhållande.. och hur mycket man är beredd att skydda sig själv från att bli sårad?

Och om man själv skulle göra ett snedsteg, skulle man då känna att man vill berätta det? Vill man ha det från sitt samvete så man känner att man ändå gjort sitt bästa för att rätta till misstaget?


Dessa funderingar är kanske underliga just nu eftersom mitt nya söta lilla förälskade förhållande inte alls kanske är i denna situation.. men det bara kom på tal och då kan man inte annat än börja fundera på detta.

Så.. ska man berätta eller inte? Varar ärligheten längst?

Lämna gärna ett ord eller två..

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0